PAST 1 NEDUALITA
Nedualita je základní paradigma celé řady esoterických nauk. Neberte mě však chybně, nedualitu považuji v jádru za skvělou myšlenku. Teda pokud není brána doslovně.
Pokud mluvíme o dualitě, nemyslíme protiklady (světlo/tma, dobro/zlo), nýbrž to, že věci jsou od sebe oddělené, že svět se skládá z oddělených objektů. Oproti tomu nedualita je přesvědčení, že žádné oddělení ve skutečnosti neexistuje.
Nedualita je vyjádření jednoty všech věcí. Slovo jednota je však potřeba chápat obrazně, metaforicky nikoliv doslovně jako numerickou hodnotu jedna. Nedualita prosazuje perspektivu, že vše v naší realitě je nějak propojeno. Někdy můžou lidé toto propojení chápat nebo prožívat jako něco přesahujícího a posvátného.
V esoterické subkultuře je však nedualita chápána v její radikální podobě. Toto pojetí je někdy označováno také jako neo-advaita. Neo-advaita zastává přesvědčení, že veškerá existence je v konečném smyslu „jedna entita“ a že všechna rozmanitost, individualita a odlišnost jsou pouhou iluzí a překážkou k duchovnímu pokroku. A proto také dualita, oddělenost, individualita jsou všechno pojmy, které podle mnohých duchovních nauk vyjadřují něco fundamentálně špatného a klamného. Podle představy radikální neduality neexistuje žádné já oddělené od ostatních a světa. Podle tohoto přesvědčení existuje pouze jedno „já“ a tím jsme my všichni.
A není výjimkou, že následně člověk obohacen instantními spirituálními prožitky začne docházet k přesvědčení „já jsem Bůh“ či „všichni jsme Bůh“. Někteří dochází k závěru, že žádné já neexistuje, vnější realita neexistuje, konečná realita je nula, prázdnota. Proč lze takové myšlení považovat za past, vysvětlím následovně.
Pojetí radikální či doslovné neduality a jednoty je filozoficky problematické, vede k seberozporům*, morálním dilematům, a nezřídka k nabubřelému egu. Tato interpretace neduality nejenže popírá unikátnost každého z nás, ale také redukuje pojem jednoty na pouhé matematické číslo jedna. Tento pohled opomíjí a popírá rozmanitost a bohatost celé existence. Zdá se, že tato „esoterická“ nedualita ignoruje dynamiku a vzájemnou propojenost jednotlivých aspektů existence.
Skutečná nedualita nebo jednota není o numerické hodnotě, nýbrž o hlubokém propojení všech částí univerza, kde každý jedinec hraje nezastupitelnou roli v jednom velkém celku. Jednota v tomto smyslu tedy vůbec nevylučuje rozmanitost ani jedinečnost každé bytosti.
Mnohá duchovní učení čerpají inspiraci z indických a východních nauk. Sanskrtský výraz pro nedualitu je advaita nebo také abheda a konečnou neduální realitu nazývali Indové Brahman. Když však indičtí mystikové hovořili o neduální realitě či Brahmanu, měli spíše na mysli mystickou, nepopsatelnou skutečnost, která vše prostupuje a spojuje. Nikoliv oblíbenou představu konečné reality v podobě „rozmixované kaše“, v níž se všechny rozdíly rozmazávají a splývají v jeden celek. Když Indové mluvili o nedvojném Brahmanu, neměli na mysli nějaké homogenní světlo nebo jednotné vědomí v podobě průhledného želé, ale hlubší aspekt reality, který je nepředstavitelný a nesdělitelný.
Radikální nedualita může také vyvolat poněkud nihilistický pohled na svět – vše je v konečném smyslu jedno, na ničem doopravdy nezáleží. To může přinést někomu dočasnou úlevu, ale může to také vést k emocionální prázdnotě a snížení empatie vůči druhým. Neboť přesvědčení radikální neduality nám říká, že veškeré rozdíly jsou iluzorní, bezvýznamné a nedůležité. Může to vést k egocentrickému solipsismu, kdy považujeme sebe za důležitého, skutečného a vše ostatní jen iluzi.
Mnohá esoterická učení dokonce vybízí k averzi k dualitě, kterou vnímají velmi negativně jako duchovní překážku, jako zlo, klam, kterého je potřeba se jednou provždy zbavit. Na internetu si můžeme přečíst řadu článků a neo-advaitě a lidech, kteří jí podlehli a o tom, jak jim přinesla z počátku úlevu, ale později spíše pocit prázdnoty a nenaplnění. Když vás v esoterické diskuzi někdo nazve dualistou, vězte, že se jedná o urážku nejvyššího stupně.
Pokud však máme dualistickou zkušenost světa a zároveň tvrdíme, že základ reality je nedualistický, dostáváme se do rozporu, že?
SMÍŘENÍ DUALITY A NEDUALITY
Pojďme se podívat, jak tento problém řešili indičtí filozofové. Zajímavé východisko nabídl ve staré Indii filozof jménem Bhaskara (7. stol.) prostřednictvím myšlenky známé jako bheda-abheda (rozdíl v nerozdílu). Tato myšlenka se snaží vysvětlit, že není třeba vytvářet konflikt mezi dualitou a nedualitou; mezi jednotou a mnohostí. Dualita není něco, čeho je potřeba se zbavit, abychom naplnili nedualitu a prožili jednotu. Je zřejmé, že mnohost a jednota jsou ve vzájemném a neoddělitelném vztahu. Bhaskara se snažil se vysvětlit, že oddělenost, rozdílnost či dualita je klíčem k nedualitě. Jeho myšlenka jde však ještě dál a tvrdí, že dualita umocňuje prožívání neduality. Již tehdy Bhaskara kritizoval některé buddhistické a hinduistické školy, které se snažily vytvořit falešnou dichotomii mezi dualitou a nedualitou.
Nevidět rozpor mezi dualitou a nedualitou může být na první pohled obtížné pochopit, ale v zásadě je to poměrně snadné. Můžeme se zamyslet nad tím, že to, že jsme každý jiný je zároveň to, co máme všichni společné. Odlišnost, různost nemusí být překážkou k jednotě, ale naopak.
Jednotu můžeme také chápat jako nekonečně komplexní systém vzájemně propojených částí, z nichž každá má své vlastní jedinečné vlastnosti. Tyto části nesplývají jedna v druhou ani neztrácejí své individuální kvality. Spíše si zachovávají svou unikátní povahu a zároveň se propojují se všemi ostatními. Je to jako velký tanec, kde jsou všichni tanečníci propojeni, a přesto každý tančí svým vlastním způsobem. Je to jako velký orchestr nebo symfonie, kdy vnímáme jeden celek – skladbu – ve které se ale zároveň každý okamžik mění v nespočetný počet zvuků, barev a tónů.
Poznámka: *Komplexnější filozofické zamyšlení nad nedualitou jsem rozepsal v článku zde
V dalším pokračování seriálu pop-spirituálních pastí se zaobírám myšlenkou sebelásky. K přečtení zde.
◦○◦━◦○◦━◦○◦━◦○◦
Pokud si myslíte, že moje práce stojí za to, uvítám jakoukoli formu podpory. Vaše drobné příspěvky mi lépe pomůžou udržet moji práci aktivní a rozvíjet ji dál. Kliknutím na logo PayPalu níže nebo na číslo účtu 3237673012/3030 můžete přispět částkou, kterou považujete za vhodnou.
Díky a s láskou
Jirka